Snabb sydda bokmärken

De stora barnen i familjen har nyligen börjat läsa böcker, Fröken C la tidigt beslag på några avklippta band bitar som hon använde som bokmärke.  Kändes som att det fanns utrymme till förbättringar av bokmärket.

Efter att ha pysslat en stund inser jag att jag skulle kunna göra hur många olika modeller som helst och att jag behöver en inte så stum gummisnodd som jag hade idag.

image

Först sydde jag fast en knapp förhand en bit upp på bandet, så att jag sedan kunde vika bandet dubbel och sy fast det med symaskinen.

image

Sedan sydde jag fast snodden med symaskin.

image

Längden på bandet måste anpassas efter vilken sorts bok man gör bokmärket för. Lättast är att måtta direkt i boken. Räkna med att du behöver lite mer band än vad du räknat med ☺

Hoppas Fröken C blir nöjd. Ska försöka hinna göra några fler innan hon kommer hem, håller dock på med förberedelser inför Viksängsdraget i morgon så det kanske får vänta.

Lämna en kommentar